Thursday, September 1, 2011

Req : Rokok Haram ?


Hello confused smokers




Aku rasa aku dah tangguh hal ni terlalu lama so aku decide untuk tulis je dengan apa yang ada. Kalau aku salah korang betul then bagus la , aku boleh belajar something. Kalau aku betul dan korang pulak salah jangan nak ego pulak. Dasar tak puas hati nak betul je. Puih.

Entry yang ini adalah sambungan kepada entry mengenai boyfriend korang smoking. Sebenarnya entry tu ada pun sebab aku buat reply untuk post Cik Zaiti mengenai lelaki hisap rokok and the effect on their girlfriends. Then ada la pulak hamba Allah ni mintak aku tulis pasal hukum menyedut hasil tembakau berbalut kertas putih ; rokok. Aku asyik ulang benda sama sebab lagu Muse - Starlight yang aku tengah dengar ni asyik ulang ayat sama. So otak aku pun macam pusing dalam round-about yang sama. Oh Devlin.

Hampir 3 hari aku buat research pasal benda alah ni. Aku pun tak percaya aku sanggup buat research semata mata untuk korang semua. Terharu tak ? TAK ? You make me sad. Dalam 3 hari tu , masuk hari ke dua aku dapat banyak gila info yang macam , is this bullshit? Bangkai pun diorang letak dalam rokok. Darah la apa. Mungkin tu cuma propaganda yang diorang guna sebab tak nak orang merokok. Well , bagus juga sebab boleh takut kan orang. Tapi ,betul ke modus operandi camtu ? No. It is not. Sama macam tok imam cakap dekat anak murid bahawa arak tu adalah kencing syaitan. Because it is not. Arak ni adalah buah anggur yang diperam. Mis-information is killing our people. So kids , don't smoke okay ? Sebab rokok is the devil's dick. Nak sangat , go on. Suck on devil's dick.

That's my man !

Jawab je , rokok ni haram ke hah ?

Haha rilek rileks. Aku saja nak buat suspen bagitahu lambat lambat sikit. Tu pun tak boleh ye. Aku buat research bagi kajian dan pendapat daripada orang Malaysia sendiri. Kalau sampai ke Tel Aviv University punya conclusive baik aku pergi duduk Israel terus kan. I try not to be bias. Aku baca jugak pendapat orang yang merokok. Kalau korang dengar pendapat dari satu side je , then that is so stupid. Mindset korang akan di mind-fucked oleh that one and only group. This one goes to you politic whore :)

Berikut adalah statement yang aku ambil daripada website Zaharuddin Abd Rahman , aku dah lupa nama website tu. Tapi korang boleh google dengan initial rokok.

" ..Walaupun ianya haram, tapi tidaklah haramnya besar seperti zina, mencuri dan lain-lain dosa besar. Setiap perkara haram ada tahapnya di sisi Shariah, ada yang dikira dosa besar dan ada yang kecil. Dosa hasil rokok bolehlah di katakan termasuk dalam dosa kecil.. "

Artikel yang dia tulis ni panjang gila. Aku memang tak larat kalau nak expand satu satu. Sebab aku baru balik futsal. Korang tahu betapa lelahnya main futsal dalam bulan puasa ? Dengan cuaca panas , peluh jantan yang menitik , betis cramp , kasut ketat. Fuhh terasa gay kejap.

So , Encik Z clearly state that rokok adalah haram. Yes , haram macam babi , anjing dan bukan muhrim. Those kind of haram. Haram yang ber dosa kecil. How's that ? Macam ni aku senang cakap , kalau korang bukan doktor. Korang tak diiktiraf untuk bedah orang. You will just fuck people up. So , you should just leave kerja bedah ni kepada doktor yang ada sijil dan pengalaman untuk buat. Maksud aku , aku tak boleh nak cerita panjang panjang sebab ilmu aku tak cukup tinggi pun. Setakat alif ba ta aku tahu. Kalau korang betul betul curious , DO NOT google. Pergi sekolah ataupun musalla mana mana , tanya ustaz dan ustazah. Jangan harap maklumat dari seorang je pulak.

to smokers

Berikut adalah petikan daripada ayat Al Qur'an ,

Allah berfirman (yang artinya), "Dan janganlah kamu menjatuhkan dirimu sendiri dalam kebinasaan." (Al-Baqarah: 195).

Member aku pernah cakap , bila baca tafsiran ayat daripada ayat Al Qur'an ni , jangan baca yang tersurat sahaja , sebab tersirat itu penting. So , kalau korang ada otak yang waras dan boleh berfikir luar daripada kotak. Korang boleh relatekan rokok dengan membinasakan diri sendiri. Sama macam bunuh diri. Senang cakap , ada yang cakap rokok adalah makruh sebab bila dilakukan secara berterusan , boleh merosakkan kesihatan. Ada yang cakap haram sebab boleh merosakkan kesihatan. Ada yang cakap takpe sebab merosakkan kesihatan. Semua dengan sebab yang sama. Ultimately , semua ni atas tangan korang untuk pilih.



Ingat lagi dulu masa sekolah rendah , ada peribahasa yang cikgu selalu suruh guna dalam penulisan ; " Buang yang keruh , ambil yang jernih " ? Then masa Tingkatan 4 ada eksperimen guna asap rokok dalam balang. Air tu tukar jadi kuning macam Devlin (tahi). Kotor. Dan busuk. So , jernih ke tu ? Make your own choices.

5 comments:

  1. lol.. sume point tu accepted.

    ReplyDelete
  2. and by now, i wonder to myself, u do smoke o not aaa?

    ReplyDelete
  3. point ko ade btolnya....
    tp, kenikmatan merokok mngtasi sgla2nya...

    ReplyDelete