Sunday, September 11, 2011

Novel Review : Orang Hanyut

currently sibuk dengan study and all , maybe ambil masa lama untuk update lagi. Ni cuma draft lama aku time bosan dulu. Bagi korang yang selalu baca blog aku , thank you.


Assalamualaikum

First of all. Sorry for the picture. Aku dah google dekat sejam cover novel ni tapi memang tak ada. So at least korang tahu la novel apa yang aku nak review kan ni.

Okay , novel ni aku jumpa dekat secret stash bapak aku masa aku darjah 6 dulu. Aku memang impress dengan ayat ayat Ali Jusoh yang penuh kontroversi , descriptive dan paling penting , simple. Aku ni yang memang tak pernah suka baca novel jadi excited gila lepas habis sekolah nak sambung chapter Orang Hanyut sebelum tidur.

Orang Hanyut guna karakter Dink Bauk , a 20's chap working as a construction supervisor in Terengganu. Dan suatu hari tu pelarian dari Vietnam datang dengan bot pecah ke kuala dekat Terengganu yang lari dari negara diorang sendiri. Haa dekat sini la start romance. Dia kenal dengan seorang awek Vietnam nama.. er kejap. Nak refer balik. Pelik doe nama dia. Nguen Ti Ngoc Ngeh. Atau pun nama manja dia Nguen Ti.

Ngoc Ngeh. Dalam bahasa Terengganu nak sama dengan ngokngek. Ngokngek ni macam goyang goyang. So awek ni macam Shin Chan la. Goyang ~ Goyang ~. Semua ni ada sebut dalam novel tu tau. Aku quote je. Okay okay part Shin Chan tu takde la.


credit:nadiah

Selain cerita pasal Din Bauk dengan awek Vietnam dia yang putih melepak cun melecun ni , ada jugak cerita pasal dajjal a.k.a member Din , Megat Wahab. Megat ni seludup awek yang dia claim nak buat isteri(convert and all) daripada Myanmar , nama Maymau. Tapi bila dah convert tukar kepada... kejap aku nak refer lagi sekali. Oh yes , Noraini. Aku cerita pun korang takkan faham lah. Dan aku tak expect pun novel ni akan still ada dekat Kinokuniya ke Popular ke apa sebab novel ni terbitan tahun 1994. Time tu aku pun merangkak lagi. Comel putih suci murni Safi.



" ..Begitu jauh mereka datang menempuh gelombang. Terlepas dari maut perang , terlepas dari laut yang ganas , mereka adalah manusia yang mencari kedamaian dan mereka menemuinya di muka kuala itu. Mereka maut sebelum sempat membuka penyelaknya.. "

- Ali Jusoh

1 comment:

  1. oh kau bukan tergolong dalam lelaki yang hanya baca novel time skolah menengah sbb novel masuk dlm syllabus. tahniah.

    ReplyDelete