Thursday, August 9, 2012

The Longest Conversation.

This is some weird ass entry. So go on and listen to some Devendra Banhart.

" The best things in life aren't things. "

The type of season where you don't exactly found the right way to say things.
The type of memory which you kept to yourselves but at the same time you told the others.
The type of feeling of which smile is the longest conversation.

The type of feeling of which smile is the longest conversation. Where a smile ends each other sentences. Where a smile is just enough. Where a smile is considered a painful truth, so that the future could be summon with a better tomorrow.


The kind of day you woke up. You wish, you pray to Allah, you say your grace to Him for giving you the right to breath. The right to breath, to still be alive, and repent. And of course, bundling merit for Yaumul Qiyamaah. And you don't mind of what you did yesterday, because we are living in a dream. A very small, cramped, filthy, and prompt dunia. Where our Prophet has spoken of which ;

" Jarak Dunia dengan Akhirat adalah seperti memejam mata "

So why bother lying to ourselves ?


Told ya, ini adalah entry yang pelik. Tapi sebenarnya tak ada benda yang pelik atas muka bumi ni, yang pelik tu sebab korang tak biasa dengan benda tu. Well, contohnya, semalam masa tarawikh, i ask myself,

" Macam mana lah agaknya baju melayu lengan pendek? "

Imagine kejap. Baju Melayu yang korang selalu tengok orang pakai tu, tapi lengan pendek. Nampak siku bagai. Then pakai sampin. Pakai buat pegi semayang raya. Normal ke? Pelik kan? Jubah lengan pendek kita biasa tengok. Tapi kalau 10 tahun lepas, dah ada orang yang reka baju melayu lengan pendek and menjadikan ianya awesome dengan guna model yang handsome or whatnot, then sekarang ni mesti dah ramai orang yang pakai baju melayu lengan pendek pergi ke masjid. Kan?



" Aku nak bernikah. Aku nak hubungan yang halal "

Yes. Yang ni lagi pelik. Terlalu pelik. Aku yang jenis nak tunggu 40 baru kahwin, tiba-tiba dapat revelation nak nikah awal. Tapi don't worry, Allah dah buat plan dia terbaik yang terbaik. Tak ada yang lagi hebat dari Dia. Bila korang dah jadi arkitek, jangan bongkak cakap, "ni lah design yang paling power aku boleh buat! Haha!"   sebab kalau tanpa belas kasihan Allah, seriously, tanpa sifat Ar Rahman Ar Rahim yang ada pada keEsaan Allah tu, tangan korang yang korang guna buat korek hidung, mencuri, tampar orang, lukis design tu, tak mungkin dapat bergerak. Sesungguhnya i am serious, kalau Allah tak nak bagi kita guna tangan sejak azali kan ; semua orang akan ada tangan. Tapi lembik. Tak bergerak. And tak ada siapa pun boleh tercapai akal nak fikir: apa fungsi organ sebelah kiri kanan aku ni? Siap ada lima bentuk yang timbul? Dan pada setiap satu lima tu ada sekarang cengkerang yang orang panggil kuku. Apa ni? APA NI? APA NI?? 

So, jangan riak, jangan takbur, jangan bongkak. Bukan lisan sahaja. Hati juga. Banyakkan muhasabah diri.

Allah dah banyak bagi hadiah dekat kita. Tak reti nak hargai? Tapi manusia tamak. Dah dapat, nak lagi. Allah kekadang kasi benda yang kita tak mintak pun. Tiba-tiba je dapat. Tapi kita lampi. Susah nak faham. Leka dengan dunia. Lupa dunia ni khayalan je.

So bila Allah bagi akal. Aku fikir. And aku fikir, aku nak bernikah. Dan sesungguhnya aku bersyukur. Aku bersyukur Allah dah bagi aku buah fikiran macam tu. So. Sama-sama lah kita berusaha untuk jadi lebih baik dari semalam. Bagi orang yang menganggap hari ini adalah lebih teruk daripada kelmarin, maka celaka lah dia tu. Allah bagi korang hidup lagi pun adalah satu rahmat yang sangat besar. So jangan la post dekat facebook/twitter status like ,

" Monday sucks " 
" Harini aku problem banyak gila shial "
" Bila lah esok nak sampai. Letih dah harini ". 

Bongkak. Bongkak gila.

Tapi. Apa kena mengena intro, dengan isi, dengan apa yang aku tulis ni? Ha pandai-pandai lah relatekan. Ambil jernih bla bla bla. Malas nak cakap. Korang dah tahu. Tapi still tak reti bahasa jugak. Buat jugak. Okay, actually aku tulis semua ni nak bagi panjang entry je. Aku nak update Bread & Butter tapi hilang mojo so aku mengarut dekat sini. The only thing aku nak cakap :

The type of feeling of which smile is the longest conversation. Where a smile ends each other sentences. Where a smile is just enough.




" You can't sleep ? "

" Me either "

" Let's can't sleep together "

True story.

6 comments:

  1. alhamdulillah

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya allah. thnks tau iffa. haha.

      Nauzubillah. em tapi kan. takde stalker readers. macam mana stats nak naik? hha. kan kan? ok thnks for sharing. thnks for wishing.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. okay. i understand.
      hee. sure no problem. u just post your link in my entry. how can i promise yang takde orang akan tahu? = =

      ha inshaallah kalau pnjg umur.

      Delete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete